15 Aralık 2011 Perşembe

Maksimal tutuş... ama nasıl?

Maksimal tutuş için planladığım 3 haftalık seriyi bitirdim; aslında şimdi 2-3 haftalık da kuvvette devamlılık olmalıydı ama 2 haftalığına ölümposa geçeceğimden o kısmı atlayacağız gibi gözüküyor...

Neyse, benim kafamı kurcalayan başka bir durum var. Şimdi tabi tırmanış antrenmanları üzerine bilimsel çalışma neredeyse hiç olmadığından bildiklerimiz hep başka sporlardan uyarlama şeyler, yani aslında daha filin kuyruğunu tutuyoruz ama gerisi neye benziyor bilmiyoruz gibime geliyor. Belki de bundan 50 sene sonra çok daha başka tarzda antrenmanlarla daha çok verim alacaklar. Şimdi bu maksimal tutuş antrenmanı için tekrar ve dinlenme süreleri ile ilgili kafamı karıştıran bir şey var; gerçi Dave Macleod'un kitabını okuduktan sonra biraz daha netleşti bu durum ama yine de bu mesele hala kafamı karıştırıyor.

Diyelim fingerboard'da çeşitli tutuşları güçlendirmek için çalışıyoruz. bazı kaynaklarda bunun için önerilen şey yaklaşık şu : her tutuş için 5 sn asılma-5 sn dinlenme- 5 sn asılma şeklinde 5 ila 7 tekrar, maksimum ağırlık ile. Burada dinlenme süreleri gördüğünüz gibi oldukça kısa; hatta bunu 7-3 gibi veren yazılar da okudum. Ama bu kısa dinlenme süresi ile bu tutuşların güç değil güçte devamlılık çalışması  olması gerekmez mi?

Dave Macleod'un önerisi ise maks. ağırlık ile 6-7 sn.lik asılma, 1 dk. dinlenme x 3 set gibi bir şey. Burada dinlenme süresi uzadığından ağırlık da artıyor, yani daha fazla yük ile çalışıyorsunuz aslında.

Peki hangisi doğru? aralarında çok fark var mı? Bana Macleod'un tarzı daha makul geliyor ki, kendi de blogunda bir yerde bundan bahsetmiş, diğeri Kuvvette devamlılığa giriyor demiş. Peki bu kuvvette devamlılıksa, 4x4 tarzı çalışmalar kuvvette devamlılığın neresinde, bunlar neresinde?

Bu da spor bilimcisi arkadaşlara önerimiz olsun, oğlum bir araştırın şu meseleleri yaa...

1 yorum:

dr elektro dedi ki...

bazen detaya girip resmin genelini kaçırabiliyoruz. sanırım sende bu durumdasın. aslında ortada karıştırılacak pek bir şey yok. maksimal çalışma adı uzerinde maksimum guzle yapılan ancak laktik asit birikimi olmayan bir çalışma turu. yapılan spordan bagımsız antreman teoriside aynı. spor tırmanışa en iyi uygulanması kısa ve sert bolderlarda veya proje rota çalışırken dinlenip kilit hamle çalışma ile olmakta ,esasen oda bir bolder çalışması. yuklenme yetereince çok olmalı surede yeterince uzun. agırlıkla çalışmalarda sureyi 3 dakikanın altında tutmamakta fayda var. zira laktik asit olmamalı ortamda. dinlenmeden bahsediyorum tabiki. tutuş sureside kabaca en fazla 8-10 saniye olmalı. Tum atp ler ve posfpkreatin depoları kullanılacak. dinlenme eksik olursa biriken laktik asit performansı etkileyeİecektir. ancak kişinin genel performansı ust duzeyde ise SUBMAKSİMAL olması kaydı ile 3 dakikadan az surelerde kullanılabilir ve işe yarar. kişisel olarak fingerbord çalışmasını ben geçmişte bir kez yaptım ondan ornek verebilirim. o dönem bana ciddi bir katkısı olmuştu ancak belli bir sure yapmıştım. sanırım 3-4 aydan sonra katkıları olmuştu. 15 tutuş 45 dinlenme ile çalışmış idim. tabi o dönem çok da bilimsel değil idi . öztürke sormuş idim. onun tavisyesi ile çalıştım. o dönemde teeml reisi bu çalışma işle cıktım. 8- den 8-8+ ya geliştirmiş idi. böyle denenebilir. sonuç: fingerboard iyi birşeydir.